Zo voorkom je klachten op de werkvloer (2/3)

In de vorige blog zijn we ingegaan op hoe je je werkplek ergonomisch kunt afstellen en nu is het tijd voor hoe je vervolgens zelf zit en beweegt, kortom: je houding. Vijf tips voor houding en afwisseling in beweging tijdens je werk.

Tip 1. Optimaliseer je houding op de volgende wijze:

  • Plaats je billen achterin de stoel en leun met je gehele rug tegen de achterleuning, terwijl je goed aan je bureau aangeschoven bent. Als je stoel onderin geen uitstulping heeft om je onderrug te ondersteunen, kun je daar een kussentje plaatsen
  • Wil je af en toe actief (van de leuning af) zitten? Kom dan met een gestrekte rug naar voren, vanuit je heupen
  • Houd je ellebogen altijd enigszins naast je taille, zodat je niet met een gestrekte arm hoeft te muizen of typen
  • Blijf ook je bovenrug strekken door je borst vooruit te duwen en leun zo tegen de achterleuning
  • Strek je nek en plaats je hoofd recht op je hals, dit doe je door je kin iets in te trekken en alsof er een touwtje van je kruin naar het plafond gaat
  • Houd je schouders laag en naar achteren, ook tijdens typen en muizen, je kunt voelen wanneer je schouderbladen tegen de achterleuning zijn, dan zit je goed
  • Werk niet gedraaid, zet alles recht voor je wat je veel gebruikt. Als je wel moet draaien, probeer dan vanuit je stoel te draaien en niet vanuit je rug
  • Type en muis met ontspannen armen

 

zithouding

Tip 2. Haal zo nu en dan koffie of thee voor jezelf of voor anderen om even van je plek af te komen

Tip 3. Neem elk half uur ‘mini- breaks’. Wat hierbij kan helpen is een belletje of reminder instellen via een app zoals Stand Up of Work Rave. Beweeg even tussendoor, doe een aantal oefeningetjes (rug hol/bol, zwaaien met de armen, rondjes draaien met de schouders) of loop even naar een collega.

Tip 4. Lunch op een andere plek en wandel een stuk buiten tussen de middag.

Tip 5. Zijn je werkplek en -houding al gunstig, let dan eens op hoe je eigenlijk met je smartphone en tablet omgaat. Merk je dat je er vaak overheen gebogen zit? Neem ze naar je toe en leun achterover: een stuk minder zwaar voor nek, rug en schouders.