Zo voorkom je klachten op de werkvloer (1/3)

Werken op kantoor blijft belastend, want we zijn er niet op gemaakt. Een combinatie van de hele dag zitten, weinig afwisseling, een vaak ongunstige houding en werkdruk of stress, kan al gauw klachten geven zoals KANS (klachten van arm, nek, schouder. Voorheen RSI) maar ook bijvoorbeeld rugklachten. In deze eerste blog post over klachten op de werkvloer, geven we je vijf tips voor een gezonde werkplek. In de volgende blog zal het gaan over je werkhouding en in de derde over hoe om te gaan met werkdruk en stress.

Tip 1. Houd je aan ergonomische regels.

Deze zijn:
• bovenrand beeldscherm net iets onder ooghoogte
• beeldscherm op ongeveer een armlengte afstand
• toetsenbord en muis dicht bij je
• stoel- en tafelhoogte: de hoek benen en armen beiden 90 graden. Je kunt wanneer je bureau niet in hoogte verstelbaar is, je stoel hoger zetten en gebruik maken van een voetensteuntje
• geen armsteunen, of zet ze zo dat je alsnog maximaal kunt aanschuiven aan je bureau
• geen polssteunen, of als je die wel gebruikt: zorg dat je er niet op gaat afzetten

Er is weinig bewijsmateriaal voor ergonomische materialen: voel vooral hoe het voor jou is wanneer je ze gebruikt.

Tip 2. Wanneer je gebruik maakt van een laptop, zorg dan voor een laptopsteun en voor een los toetsenbord en muis

.

Tip 3. Probeer vaker functietoetsen te gebruiken in plaats van de muis en liefst blind te typen.

Tip 4. Zorg dat alles binnen handbereik is wat je veelvuldig gebruikt, dus ook bijvoorbeeld telefoon, mappen, papierwerk etc.

Tip 5. Als je veel moet invoeren/met papieren werkt: gebruik een documenthouder zodat je niet over je papieren gebogen hoeft te zitten en je toetsenbord dicht bij je kunt houden. Waar moet je werkplaats aan voldoen volgens de ARBO? Check de ARBO werkplaatsnormen.

Volgende keer meer over je werkhouding!