Zitten is het nieuwe roken!

De laatste tijd actueel in het nieuws en waarschijnlijk is het jou ook niet ontgaan. Zitten is het nieuwe roken! Na recent onderzoek wordt dit bevestigd en dat is iets wat wij bij Haptomotion eigenlijk allang wisten. Toen ik dit onderzoek las dacht ik gelijk aan een oplossing voor mensen om dus meer in beweging te komen. Door de toenemende werkdruk en steeds beter ingerichte werkplekken wordt er vaak te makkelijker over gedacht. Zeker als je bedenkt dat je een risico voor je fysieke en lichamelijke gezondheid gaat vormen. Heftig? Ja!

Het kan niet genoeg gezegd worden: wie onvoldoende beweegt, wordt eerder ziek: lichamelijk én geestelijk. En wie ziek is, wordt eerder beter door vooral te blíjven bewegen.

Degenen die dagelijks het langst zaten hadden meer dan 2 keer zoveel kans op diabetes en bijna 2,5 keer zoveel risico op hart- en vaatziekten. Zelfs bij mensen die daarnaast voldoende beweging kregen was het risico groter. Volgens een andere studie kun je twee jaar aan je leven toevoegen alleen al door minder dan drie uur per dag op je kont te zitten. Dit is met een kantoorbaan niet eenvoudig, dus denk creatief. Je hoeft niet gelijk elke dag te gaan sporten (al helpt het als je niet elke avond voor de tv hangt), je last gewoon bij de juiste gelegenheden een staand moment in en verkort zo ‘non-actief’ je zit-tijd.

Leuk allemaal deze feiten maar wat kun je er aan doen om meer in beweging te komen?

Hieronder een aantal handige tips om je dagelijkse beweging te bevorderen.

1. Neem de trap

De bekendste en misschien wel de makkelijkste manier om aan meer beweging te komen: neem de trap. Laat vanaf nu alle roltrappen en liften links liggen. Spreek met jezelf af dat als er een trap is deze ook te nemen.

2. Ga wandelen in de lunchpauze

Draageen stappentelleren neem je voor dagelijks minstens 10.000 stappen te zetten. Heb je rond lunchtijd nog maar zo’n 2000 passen gezet, maak dan een lekkere lange lunchwandeling. Zo kom je aan je passen en haal je ook nog even een frisse neus. Blijk je na het avondeten nog geen 10.000 passen gezet te hebben? Maak dan nog een wandeling of loop een paar keer de trap op en neer.

3. Staand vergaderen

Heb jij een baan waarbij je regelmatig zit te vergaderen? Stel voor dit staand te gaan doen. Vraag je werkgevers statafels aan te schaffen, zodat zitten geen optie meer is. Tegenwoordig zijn er ook zogenaamde fietsbureau’s verkrijgbaar, zeg maar een bureau met een zadel en trappers.

4. Ga op de fiets naar je werk

Woon je niet te ver van je werk? Pak de fiets of ga lopen als je op loopafstand woont. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor naar je werk gaan, denk bijvoorbeeld ook aan boodschappen doen op de fiets of naarde sportschoolgaan!

5. Parkeer je auto verder weg

Ga je met de auto naar je werk, omdat je niet op fietsafstand woont? Parkeer dan niet zo dicht mogelijk bij de ingang, maar juist een stuk verder. Zo krijg je toch net wat meer beweging.

6. Sta regelmatig op

Heb je een kantoorbaan en zit je de hele dag achter je bureau. Probeer zeker ieder uur en het liefst ieder half uur op te staan. Ga even wat te drinken halen of loop gewoon even een rondje door het pand. Wil je niet de hele tijd heen en weer lopen? Sta dan in ieder geval gedurende de dag regelmatig op. Het liefst ieder half uur.

7. Ga klussen of tuinieren

Hang je iedere avond na je werk voor de buis? Dat kun je natuurlijk best één of twee avonden in de week doen, maar als je al de hele dag achter je bureau zit, kun je beter na het werk iets actievers gaan doen. Denk aan bijvoorbeeld klussen of tuinieren. Kies vooral activiteiten die je leuk vindt en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Zo maak je er een gewoonte en hou je het makkelijker vol. Al die kleine beetjes helpen om op de lange termijn regelmatig en voldoende te blijven bewegen.