Waarom oefeningen (blijven) doen?

“Ik heb geen last meer dus ik doe de oefeningen ook niet meer”. “Ik merk dat als ik de oefeningen niet doe weer last ga krijgen van pijn”. “Ik wil liever gemasseerd worden dan dat ik oefeningen moet doen. Het voelt beter aan na een massage”

Dit zijn zomaar een aantal uitspraken die ik dagelijks voorbij hoor komen in de praktijk. Veel zorgprofessionals hebben hier mee te maken. De patiënt wil meer uitleg en die verdient hij of zij ook.

 

Allereerst is het belangrijk om te noemen dat de oefentherapeut gespecialiseerd is in het verbeteren van de houding en bewegingsgedrag van de mens. De methode om dit te verbeteren wordt onder andere gevormd door lichamelijke oefeningen die de patiënt moet doen. De klachten van de patiënt bepalen wat voor soort oefeningen dit zijn. Dit kunnen oefeningen zijn met als doel ontspanning, kracht verbeteren, stabiliteit vergroten of mobiliteit ontwikkelen. Met de oefeningen wordt er een gemeenschappelijk doel gesteld wat gebaseerd is op wat de patiënt wil bereiken.

Over het algemeen krijg je deze informatie bij de oefentherapeut tijdens een behandeling. Maar wat is nu het belang van de oefeningen? En waarom niet alleen masseren?

– Bij een massage, zowel activerend als ontspannend, wordt een verbeterde doorbloeding van een deel van het lichaam gecreëerd. Bovendien worden afvalstoffen afgevoerd naar het lymfesysteem en het hart waardoor spieren gemakkelijker kunnen ontspannen. Het uiteindelijke effect van de massage is vaak van korte duur.
– Bij het doen van oefeningen wordt er op zowel korte als lange termijn bepaalde voorwaarden gecreëerd in het lichaam. Dit is afhankelijk van het doel van de oefening maar uiteindelijk is het effect van lange duur.

 

‘Lage rugpijn blijft langer weg als je je houding verbetert en dagelijks je oefeningen blijft doen’. Dit was de titel van een artikel uit het NRC op 12 januari 2016. Ik denk dat veel mensen dit niet zal verbazen maar toch vind ik deze kop van het artikel interessant. Het woordje ‘blijft’ in deze titel is denk ik wel het belangrijkste in de hele zin. Het wil zeggen dat het bewezen is dat oefeningen blijven doen een goed effect heeft op lage rugpijn. Niet alleen om de pijn te verminderen maar ook zeker voor het voorkomen van klachten in de toekomst. Lage rugpijn kan ervoor zorgen dat je anders gaat bewegen om de pijn te vermijden. Zodra je 50% van de kracht van een spier kunt gebruiken gaat je lichaam compenseren. Ook dit is weer een reden om eerder oefeningen te gaan doen dan te masseren. Door middel van oefeningen kunnen bepaalde spieren hun ‘normale’ functie weer terugkrijgen en ontspannen waardoor je je lichaam weer kunt belasten op de manier zoals je dat gewend was.

Ik probeer mijn patiënten steeds meer te overtuigen om preventief te gaan oefenen, ook als de klachten er niet meer zijn. Het onderhouden en volhouden zijn de laatste stappen van een behandeling maar minstens zo belangrijk. Het neemt misschien 5 tot 10 minuten van een dag in beslag. Deze 5 of 10 minuten van 24 uur is toch eigenlijk niets?

 

Ten slotte vind ik het belangrijk om nog even te benoemen wat er met het lichaam gebeurt als je te lang met klachten rond loopt. Het lichaam gaat zich op den duur anders bewegen en je gaat een zwakke plek creëren in je lichaam wat weer tot uiting komt als je een keer gestrest, gespannen, moe of ziek bent. Daarnaast hebben klachten die al langer aanwezig zijn een langere herstelperiode nodig en dus duurt het proces naar je uiteindelijke doel langer.
Mijn advies luidt hierin; loop niet te lang rond met je klachten, laat hier liever vandaag dan morgen naar kijken.

Volgende blog wordt een vervolg hierop waarbij ik een aantal tips en adviezen geef over oefeningen ‘blijven’ doen.

 

Voorkomen is gemakkelijker dan genezen!