10 tips voor tijdens de zwangerschap

Wij geven sinds 10 jaar verschillende zwangerschapscursussen in Amsterdam. In vrijwel alle groepen is er een intieme, open sfeer tussen de vrouwen, waarin veel gedeeld wordt. Wat ons is opgevallen, is dat vrouwen elkaar zulke goede tips geven. Wij hebben hieronder de tips voor jou op een rijtje gezet, afgewisseld met tips van ons.


1. Ontdek en accepteer je (nieuwe) grenzen
In de zwangerschap krijg je te maken met vermoeidheid, lichamelijke ongemakken en hormoonschommelingen. Je kunt minder aan dan je gewend bent en dat heb je te accepteren. Het is belangrijk om opnieuw je grenzen te leren kennen en ze te bewaken.  Op deze manier kom je zo ontspannen en fit mogelijk je zwangerschap door en heb je energie voor je bevalling en kraamtijd.

2. Besteed aandacht aan je houding en manier van bewegen
Als voorbereiding op de bevalling wordt al het bind- en steunweefsel zachter en dit zorgt samen met het gewicht van je kindje, voor een andere belasting op al je gewrichten, maar met name op je rug en bekken. Bij een verkeerde houding of beweging, kun je klachten krijgen. Voor tips of oefeningen kun je bij ons terecht.

3. Neem dagelijks tijd voor ontspanning (of leer ontspannen)
Ontspanning is belangrijk. Dat is het altijd, maar zeker nu er zoveel verandert en je straks gaat bevallen. Als je veel stress hebt is het dus extra belangrijk om goed te ontspannen of wanneer het je niet lukt, dit te leren.

4. Beweeg een half uur per dag
Beweging zorgt voor ontspanning en doorbloeding en je slaapt er beter door. Met bepaalde oefeningen kun je ook nog eens klachten voorkomen of verminderen.

5. Zorg dat je buitenlucht opsnuift
Bewegen in de buitenlucht is al helemaal mooi, zo krijg je volgens Britse wetenschappers meer energie en neem je wat vitamine D op als er een zonnetje schijnt.

6. Neem je zwangerschap zoals –ie komt en probeer vertrouwen te hebben
Niet alle zwangerschappen zijn fijn. Sommige vrouwen hebben veel klachten of zijn zichzelf niet. Sta jezelf toe dit te voelen: je kunt je zwangerschap niet kiezen. Probeer vertrouwen te hebben dat je klachten zullen overgaan.

tips voor tijdens de zwangerschap 2

7. Maak contact met je kindje in de buik
Contact maken met je kindje is al goed voor jullie hechting. Het geeft je ook de tijd om je mentaal voor te bereiden op de tijd na de bevalling. Je kunt ook samen met je partner Haptonomische zwangerschapsbegeleiding volgen en samen leren contact te maken.

8. Deel zorgen of gevoelens met je partner en bereid je samen voor
Maak je partner deelgenoot van je gedachten of gevoelens. Dit geeft hem of haar ook de kans om mee te groeien naar het ouderschap en het echt samen te doen.

9. Stel geen klussen uit tot na de bevalling
Neem voor de bevalling de tijd om alles wat je belangrijk vindt, te regelen. Een baby heeft niet veel nodig. Maar reken er niet op dat je na de bevalling veel tijd hebt.

10. Ga eventueel eerder met verlof
Als je zwangerschap of werk erg zwaar is of je hebt veel klachten, overweeg eerder te stoppen met werken. Het gebeurt meer vrouwen dan je denkt. Gun jezelf de tijd en energie die je nu nodig hebt.